FORMATION OF COMPETENCY-BASED MODEL IN PROFESSIONAL TRAINING OF MODERN DOCTOR
https://doi.org/10.22627/2072-8107-2013-12-3-62-64
Abstract
The shift in priorities in the system of Russian education, transition from reproductive learning to learner-centered approach, incorporation of competency-based approach into the educational standards of «the third generation» require the training of a competitive specialist with professional competency. Types of competencies are characterized. The competency presenting certain requirements is studied. The mastering of the requirements will enable to train qualified specialists. The quality of education directly influences the level of professional activity through training of specialists and development of sciences. Competence-oriented approach and adherence to pedagogic requirements in education enables the efficacy of professional training. Innovative techniques and approaches to organizing educational process in their active form stimulate the process of studying.
About the Authors
M. G. RomantsovRussian Federation
I. Yu. Melnikova
Russian Federation
A. A. Shuldyakov
Russian Federation
O. V. Shamsheva
Russian Federation
References
1. . Ермакова Н.И. Этапы становления компетентностного подхода в образовании / Проблемы компетентностного подхода в среднем и высшем образовании. — Калининград, 2008. — С. 60—63.
2. Ахмадеева Л.Р., Мусина Ф.С., Семенова С.И. Что мешает формированию профессиональной компетенции молодого врача при обучении в университете? // Формирование профессиональной компетенции в рамках ФГОС ВПО». — Уфа, 2012. — С. 38—40.
3. Модернизация Российского образования: вызовы нового десятилетия / Под ред. А. А. Климова. — Москва, 2010.
4. Образование: скрытое сокровище. — Москва, ЮНЕСКО, 1997.
5. Попков В.И., Коржуев А.В. Содержательные проблемы дидактики высшей школы / Дидактика высшей школы. — Москва, 2004. — С. 46—139.
6. Рубин Ю.Б. Высшее образование в России: качество и конкурентноспособность. — Москва, 2011.
7. Холодная М.А. Психология интеллекта. — Санкт-Петербург, 2002.
8. Гребенюк Т.Б. Методологические подходы компетентностного подхода в образовании / Проблемы компетентностного подхода в среднем и высшем образовании. — Калининград, 2008. — С. 7—17.
9. Гребенюк О.С. Педагогика индивидуальности. — Калининград, 2002.
10. Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. — М., 2002.
11. Конюшенко С.М., Голубин Д.В. Информационная компетентность педагога / Проблемы компетентностного подхода в среднем и высшем образовании. — Калининград, 2008. — С. 74— 87.
12. Романцов М.Г., Мельникова И.Ю. Особенности современных форм образовательной деятельности / Пути совершенствования учебного процесса // Материалы межвузовской научнометодической конференции. — Гродно, 2012. — С. 259—263.
13. Даниленкова Г.Г. Проблема профессиональной компетентности педагога в отечественной и зарубежной науке / Проблемы компетентностного подхода в среднем и высшем образовании. — Калининград, 2008. — С. 18—22.
14. Белалова Г.В., Валеева Л.А., Викторова Т.В. Модульная система обучения в высшей школе ? / Формирование профессиональной компетенции в рамках ФГОС ВПО. — Уфа, 2012. — С. 52—53.
15. Каюмова А.Ф., Инсарова Г.Е., Элентух А.Г. Роль модульно-компетентностного подхода в обучении для формирования и реализации нового содержания образования / Формирование профессиональной компетенции в рамках ФГОС ВПО. — Уфа, 2012. — С. 154—155.
16. Сериков В.В. Личностный подход в образовании: концепция и технологии. — Волгоград., 1994.
17. Романцов М.Г., Мельникова И.Ю., Даниленкова Г.Г. Новые педагогические парадигмы: вопросы дидактики и компетентность. — Москва, 2012.
18. Соколков Е.А. Проблемно-модульное обучение. — Москва, 2012.
Review
For citations:
Romantsov M.G., Melnikova I.Yu., Shuldyakov A.A., Shamsheva O.V. FORMATION OF COMPETENCY-BASED MODEL IN PROFESSIONAL TRAINING OF MODERN DOCTOR. CHILDREN INFECTIONS. 2013;12(3):62-64. (In Russ.) https://doi.org/10.22627/2072-8107-2013-12-3-62-64